Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
Гешефтоманія і привид юдофобіїСонячного жовтневого ранку мені спробував зіпсувати настрій Ярослав Орос, повідомивши про черговий недолугий випад проти журналу «Книжковий клуб плюс» й особисто проти мене прославленого своїми антисемітськими виступами і «щиросердою боротьбою» за українську літературу Л.Фінкельштейна, цього разу на сайті «Літфорум». Переглянувши півтора десятка сторінок розхристаної писанини під претензійною назвою «Факт» і антисемітизм. Хто кого?», стосовно себе я знайшов лише сумнівної дошкульності «шпигачку» про власну самокритичність у висловлюваннях про видавців «попси й графоманії», а ще стільки перекручень, безглуздя, брехні та інших проявів давньої біблійної хвороби «перекидання з хворої голови на здорову», що мусив відповісти «видатному демократу й просвітителю». Тож у зачині послання «турецькому султану» від українського книговидання хотів би повідомити, що, на жаль, жодного «свого КК» (за Фінкельштейном) у статтю В.Лук’яненка «Номінант форуму — громадянин Ізраїлю» я не «вставляв», і на цьогорічному форумі у Львові, на щастя, не був, хоча мене також здивувало, що головну нагороду присуджено середньої руки віршувальнику позавчорашньої формації Мойсею Фішбейну, відомому своєю багатолітньою співпрацею з радіостанціями ЦРУ та наближеністю до нинішньої «гешефтної» влади ще з часів її перебування в помаранчевій псевдоопозиції, так, неначе цього ж року не вийшли чудові книжки М.Воробйова, В.Старуна («Просвіта»), В.Голобородька (Рівне) та багато інших. Фінкельштейна обурило, що у статті в «Персоналі Плюс» ні до нього, ні до Мойсея Фішбейна «не було жодного нарікання, окрім одного — що ми євреї» (яке я, до речі, там шукав і не знайшов). Але якби я справді «вставляв свої п’ять копійок» до тієї статті, то неодмінно зауважив би, що нагороду це видання (бо не бачив тієї книжки) здобуло радше через те, що видав його «Факт», та ще й не за свої, а за помаранчево-державні грошенята, яких вистачило, певно, і на скромну «винагороду» Лесі Коваль, яка й поселила видавництво МАУП разом з іншими ненаближеними до «імператриці» виданнями у підвал. Тож цю відзнаку можна впевнено зарахувати до типових проявів ще однієї хвороби сучасної української літератури (до речі, успішно успадкованої від письменництва совдепівської доби), яку я назвав би «гешефтоманією». Вона полягає в повсякчасному кулуарно-клановому вирішенні долі розмаїтих нагород і премій включно з Шевченківською (чого варте лише обмеження кількома установами — Міністерством культури, двома академічними інститутами та національними творчими спілками списку організацій, які мають право висувати претендентів на неї), а в нинішніх базарно-ринкових умовах ще й непереборному прагненні наших видавців (за наочним прикладом політиків) урвати грошенят у будь-який спосіб, найкращий з яких — отримання розмаїто-фондових грошенят і примноження «патріотичного капіталу», що супроводжується биттям себе в груди у фальшивій ролі «безкорисливого» поборника національноі літератури. Й Фінкельштейн, математик за освітою, який починав свою «просвітницьку діяльність» з математичних посібників, дуже добре засвоїв цю «гешефтну арифметику» — від попсово-сексуальних видань О.Забужко, фінансованих закордонними фондами, до «Палімпсестів» В.Стуса, на яке він отримав три роки тому 75 000 «помаранчево-фондових» гривень (що втричі перевищує вартість видання), збірника «Старих і нових японських пісень» (10 000 дол. від японців), щедро оплачуваних «діаспорними лохами» їхніх писань тощо. Цілком ймовірно, що львівська нагорода є лише пробним каменем, своєрідною апробацією громадської думки, а Фінкельштейн з Фішбейном насправді мають намір просуватися до «остаточної перемоги» й здобуття Шевченківської премії для М.Фішбейна за «дружнього сприяння» його наближених до помаранчевого режиму покровителів. У такому разі я порадив би їм висуватися у парі, ще й за видатні досягнення Фінкельштейна у книговиданні. Та й буде нагода дуетом заголосити «Дайте нам, бо ми євреї і нас ображають», і таки отримати її за діаспорною (як торік Р.Качурівський), або ще краще — «демократичною квотою несправедливо утискуваних національних меншин». А для успішного облаштування своїх оборудок їм потрібна каламутна вода вигаданої юдофобії й антисемітизму, яким вони патетично проголошують «тотальну війну», закликаючи «витискати з культурного простору» «КК плюс», котрий за останній рік став найбільш читаним в Україні літературним виданням, а заразом і видавництво МАУП, що видає десятки тисяч підручників, історичних та культурологічних видань, довідників, словників тощо, й усіх українських літераторів, які співпрацюють з виданнями МАУП, називаючи їх не інакше як (також дуже інтелігентно) «фашистами, ідіотами й блазнями». Фінкельштейн уже зробив, м’яко кажучи, патетичний жест, вийшовши з асоціації книговидавців тільки через те, що на Київській книжковій виставці головний приз було присуджено МАУПівському «Політологічному словнику». А нині по розмаїтих веб-сайтах порозвішувано свіжу претензійну заяву «Факту», де він, б’ючи чолобитну позиції «засудження будь-яких проявів «фашизму й ксенофобії» такого ж «гешефтомана», як і сам, який волею вкотре обдуреного народу став президентом, проголошує, «що не буде брати участі у будь-яких громадських та культурних заходах (виставках, презентаціях, прес-конференціях тощо), у яких бере участь МАУП та його сателіти» (до речі, дуже хотілося б довідатися, кого він має на увазі під таким мудрим слівцем?), а також повідомляє, що «за жодних обставин видавництво «Факт» не буде співпрацювати з творчими особистостями, які мають зв’язки з часописом «Книжковий клуб плюс» або видавництвом МАУП». На це можна тільки подякувати за додаткову рекламу (якої, до речі, ані часопис, ані видавництво і так не потребує) та й зітхнути — то й на здоров’я. А ще порадити залучити до цієї акції видавництва братів Капранових, «Фоліо» й «Кальварію». Може, хоч трохи менше стане на цих виставках російськомовної та «хохляцької» попси, каламутною гноївкою якої вони заливають книгарні. Намагаючись серед пусто-порожньої веб-сайтової писанини знайти, що ж саме так обурює Фінкельштейна у часописі «КК плюс», я не знайшов нічого, окрім кілька разів повторюваної фрази І.Скрипника «вибачте на слові, Фінкельштейн» (зі статті про активно продуковані за депутатські «подаяння» видання «зони федюка-фінкельштейна», за яку він поривався притягти часопис до міжнародного суду). Як на мене, то ця фраза є виявом, можливо, дещо оригінального гумору автора, а не якоюсь фобією, бо тоді у фразі «вибачте на слові, Скрипник», можна було б вбачати українофобію, чи як? Немає конкретних претензій і в недавніх виступах на зборах Київської організації СПУ Погрібного та Осадчука, які звинувачували «КК плюс» у тому, що «там зібралися невдахи, які нічого не досягли в літературі й знаходять певне вдоволення в тому, щоб гудити вкраїнське письменство». Але, як видається, не це об’єднало у фобії проти часопису «гешефтоманів і графоманів», не це спонукало Д.Павличка, «сина простого лісоруба, якого благословив на служіння музам своєю урядовою телеграмою сам Берія», шматувати журнал з публікацією Я.Ороса «Таємниця його обличчя» в приміщенні Шевченківського комітету, або М.Василенка з В.Яворівським вимагати закриття журналу після публікації В.Рубана «Сірий кардинал». Їх обурює саме те, що в Україні нарешті з’явилося видання, якому притаманна не лише свіжа критична думка, а й неабияка мужність називати речі своїми іменами, принаймні починаючи процес вичищання «авгієвих стаєнь сучукрліту» від трупного смороду напіврозкладених завалів совдепівської графоманії та базарно-попсових гешефтоманів. А журнал «КК плюс», який Фінкельштейн ще рік тому в кулуарах називав своїм виданням, за редагування Ю.Поцілуйко якраз і був незмінною трибуною «Фінкельштейнів-капранових та компанії», де з номера в номер рекламувалася їхня попсово-макулатурна продукція. У перебільшено патетичній реакції цього панства (починаючи від президента, який, схоже, має намір остаточно Україну перетворити на «бананову республіку дядька Сема») немає нічого дивного, бо вони звикли у відповідь на правдиву інформацію про їхні оборудки бити себе в груди з писклявим репетом «на нас нападають, бо ми євреї» чи «ми вкраїнські письменники», хоча насправді вони мають такий самий стосунок до письменства чи єврейства, як півні до малярства. Справжніх українських письменників другої половини минулого століття можна перелічити по пальцях однієї руки, а єврейська література в особі Мандельштама, Пастернака чи Еренбурга, на яких посилаються фінкельштейни з фішбейнами, не має нічого спільного з дрібномістечковим графоманством та «гешефтоманським жидівством», яке й репрезентують в Україні ці пани. Але для мене, як чоловіка досить поміркованого, який добру половину свого свідомого життя провів між східними народами, немає жодної різниці між «гешефтоманами-хохлами» (бо українцями наш політикум, вибачайте на слові, я назвати не можу), «гендлярами-жидами» чи «бандитом-татарином»... А привид юдофобії потрібен їм як пужално для задуреного народу, спосіб примноження сумнівного політичного капіталу чи, можливо, як аргумент для новітньої світової жандармерії в особі американських яструбів, які уже не раз допомагали слов’янам у Сербії «встановлювати демократію», мусульманам в Югославії «боронитися від геноциду», а «мусульманським демократам» в Афганістані й Іраку звільнятися від диктаторських режимів. То, може, й українським гешефтоманам допоможуть у «праведній боротьбі з українськими юдофобами й антисемітами»? У будь-якому разі цей привид належить до нечисленної категорії речей, які необхідно вигадати, якщо їх насправді немає. Тож чи варто допомагати їм у цьому, аби й ця примара, як колись «привид комунізму», покликаний до життя й роздмуханий по всій Європі саме «містечковими жидками» від Маркса з Енгельсом до більшовиків, також прокотився нашими землями кривавою хвилею розбрату. Тому моя щира порада І.Калинцю й В.Герасим’юкові, до імен яких апелює Фінкельштейн (бо насправді йому важко назвати й півдесятка справжніх письменників, яких друкував би «Факт»): не варто бруднити власних імен й підписувати чергові «войовничі заяви», до яких уже не раз вдавалася глобалізаторська публіка щодо видавництва МАУП, і тепер, схоже, звернеться в проголошеній Фінкельштейном оперетковій війні проти «антисемітів та юдофобів, що отаборилися у «КК плюс». Тим більше, що цими зверненнями все одно не відібрати ні свободи творчої думки, ані таланту в авторів часопису, які вважають прийнятнішим для себе бути дописувачами «скандального журналу» (як його кваліфікують довкола еспеушні функціонери), ніж вправлятися в конформізмі й дуполизанні совдепівським псевдокласикам чи базарним гешефтманам, чим, на превеликий жаль, досі переймається значна частина навіть талановитих старших і молодших літераторів. І настанок про особисте, яке так чи інакше відчувається в підтексті Фінкельштейнових недолугих випадів, бо коли він «щиро перепрошує поштиву громаду» за те, що і в нього бувають помилки, маючи на увазі мої книжки «Велик гріх» та «Аратта Веда» («Факт» 2003р.), то я повинен зауважити, що за помилки треба платити навіть таким вигадливим гешефтоманам, як він, і офіційно заявити цій громаді, що насправді він не так уже й помилився, бо до моїх книжок Фінкельштейн має такий самий стосунок, як розклад руху приміських автобусів до Чумацького Шляху. Насправді, книжку «Велик гріх» було надруковано моїм власним коштом і без жодної участі працівників «Факту». Я сам особисто 1000 примірників завіз на його книжковий склад для реалізації. Тобто участь «Факту» я обмежив наданням видавничого логотипу й коду ISBN. І лише зверстану «Аратта Веду» я необережно довірив друкувати працівникам «Факту» (Фінкельштейн заправив за це 800 дол., що менш як вдвічі перевищувало вартість виробництва книжки на 176 ст. у м’якій обкладинці. Для порівняння: «Апологія міфу» вдвічі більшого обсягу обійшлася мені в друкарні МАУП вдвічі дешевше). У результаті за два тижні до Львівського форуму 2003 року я отримав наклад книжки зі сліпим друком, збитими рядками (бо працівники «Факту» не спромоглися професійно вивести плівки), з криво поклеєним корінцем і канцелярськими скріпками, що виглядали з-під обкладинки. Тому змушений був настояти, що за свої гроші я хочу побачити якісно зроблену книжку. Прошу вибачення за набридливу арифметику й технологію, але в таких справах треба бути точним, бо далі починається майже детективна історія, на яку я уже махнув було рукою, бо не раз втрачав у своєму неспокійному і перемінливому житті набагато більше. Але Фінкельштейн сам на це напросився. Тож найбільшою моєю провиною було те, що на початок Львівського форуму, коли я мав забирати у Фінкельштейна «Аратта Веду», у мене не виявилось 400 дол., щоб доплатити йому до остаточного розрахунку. Тому я змушений був залишити на його складі 500 примірників книжки «Велик гріх» і стільки ж «Аратта Веди» (на загальну суму більш як 10 000 грн за відпускною ціною), які він і мав реалізовувати, бо, власне, цим і вичерпувалася його функція видавця. При цьому він навіть не виставив книжки на полиці у власному офісі, бо, як мені було пояснено, «видавництво не вважає своїми, не виставляє й не рекламує замовні книжки». Але через кілька місяців я був дещо здивований, коли обидві книжки, які, за свідченням працівників тодішньої книгарні «Буква», дуже добре продавалися, були вилучені з продажу Фінкельштейном, а згодом через наближених до «Факту» Д.Стуса та Т.Федюка мені було сповіщено, що Фінкельштейн чекає мене у себе із заборгованістю, інакше всі мої книги буде здано в макулатуру чи спалено (такий собі новітній «геростратик» від книговидання). Коли через якийсь час, зустрівши Фінкельштейна на Київській книжковій виставці, я намагався обговорити це питання й, провівши взаємні розрахунки, забрати в нього книжки, окрім істеричних вигуків «Ви у мене вкрали гроші», я не почув нічого конструктивного. А на додаток Фінкельштейн заявив, що у мене немає жодного документа, тому він не має бажання про це говорити. Тобто перекручування фактів, перекидання з хворої голови на здорову й вигадливе крутійство стали настільки органічною частиною його гендлярської натури, що заступали звичайний здоровий глузд. Але, очевидно, гроші за ті книжки не пішли йому на користь, бо здорового глузду в Фінкельштейна, схоже, залишається дедалі менше. Тому на завершення цього послання «султану Фінкельштейну» я хочу повідомити, що документи на «Велик гріх» у мене є, бо, на щастя, не всі друкарні виготовляють книги за готівку, і якнайближчим часом я чекаю від нього повернення моїх книжок чи того, що від них залишилося, з готовністю провести необхідні взаєморозрахунки навіть з урахуванням «складських витрат» за їхнє трирічне зберігання (звичайно, в розумних межах). В іншому разі цей матеріал стане додатком до моєї заяви в податкові органи про деякі аспекти видавничої діяльності Фінкельштейна, а саме видання книжок за готівкові, не враховані бухгалтерією та податковою службою гроші (а таких видань «Фактом» за останні роки видано десятки й десятки), і на додачу до згадуваного на тому ж веб-сайті Литовченком затяжного судового процесу додасться ще й мій особистий судовий процес проти вигадливого «гешефтомана». Й повірте, мене не зупинять судові витрати, бо література для мене є не «гешефтом», а видатковою статтею з 1990 року й справою життя і долі. Тож дозволяти знущатися над книжкою, що складалася протягом двадцяти років, чоловікові, усе нікчемне життя якого не варте одного рядка «Велик гріха», я не дозволю. Мій телефон Фінкельштейн зможе знайти у редакції «Книжкового клубу плюс», який лише його автори називають абревіатурою «КК», а таких «гешефтоманів», як він, ми, гадаю, здатні змусити звертатися до себе на «Ви» і через перепрошую… Ігор Маленький
|
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |