Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
УКРАЇНЦІ СПОКОНВІКУ СВЯТКУВАЛИ ВЕЛИКОДЕНЬНаші далекі пращури вірили, що в чарівну Великодню ніч ніякі злі сили не спроможні заподіяти лиха людині, роду, племені. Апогеєм весняної обрядовості в українців є Великодні свята, які до останніх часів святкуються майже тиждень. Головним культом Великодня є поклоніння весняному богу сонця — Яровиту (Ярилу). В давнину свято розпочиналось паленням вогнів перед культовими спорудами, що символізували сонце. Ця традиція збереглась в наш час у окремих районах Західного Поділля. Великодня обрядовість завершується шануванням культу предків. В давнину старші жінки співали гаївки та водили хороводи на кладовищі. У Подолян до наших часів збереглася традиція впродовж трьох днів Пасхальних свят нічого не варити, а споживати лише все заздалегідь приготоване до Великодня: «На перший день Великодня не топлять, не варять, і в гості не ходять; все це вважається непристойним для такого свята». Після розговіння жителі українських сіл поспішають на церковне подвір’я, щоб узяти участь в обрядових забавах та іграх. Прийнято було дзвонити у дзвони, щоб відлякати нечисту силу. Дзвонили дзвони, щоб розбудити природу і дати ріст усьому живому. Щоб і гречка родила, і весілля справляли. Біля церкви дівчата співали веснянок і танцювали. Обов’язкове було виконання Кривого танцю, який символізував життя. Молодіжні ігри мали на меті пробуджувати від зимового сну природу. Для українців характерно катання на гойдалках. З весняними «грищами» пов’язані підбір пари та одруження. Головною грою є великодні хороводи. До наших часів дійшли та добре збереглися великодні ігри: Боротьба поодинока та групова; Кулачні бої, Стукалка-хованка, «А ми просо сіяли», «На перегони», «Чий батько дужчий», «Війна». Проводились ці ігри протягом перших трьох днів Великодня та на Зелені свята. По Україні дуже поширена веснянка «Розлилися води»:
«Розлелися води На другий день Великодня (обливаний понеділок) хлопці і дівчата обливали водою всіх зустрічних, ходили по хатах та обливали господарів. Вогні Великого Четверга та Великодньої ночі — це очищення землі від нечисті. В святу ніч під Великдень по містах та селах кладуть великі вогні кругом Церкви. Це роблять парубки і нестарі чоловіки з метою очищення громади від злого. Цей ритуал зберігся та трансформувався в весільному обряді. Молоду приводять до молодого і переводять через вогонь, щоб очистити її та увесь її поїзд від зла. Обох молодих по дорозі переводять через вогонь, а без цього молода ще не жінка, бо «не обсмажена». По першій шлюбній ночі відбувається обряд «смалити молоду”: жінки за селом кладуть вогонь і скачуть через нього з молодою. У християн свято Пасхи пов’язане з міфом про воскресіння Ісуса Христа. Початок святкування припадає на початок V сторіччя. Святкується в першу неділю весняного повного місяця. Уранці на перший день Великодня хлопчики 7-10 років ходили з хати в хату христувати. Біля порога вітають: «Христос воскрес!” У наших пращурів був звичай хлопцям-христувальникам говорити і великодні вірші. В давнину перший день на Великдень ніхто ні до кого не ходив. Звичай вітати віршами господарів з Великоднем вивівся, а наші сучасники відвідують родичів саме в перший день Великодня. У більшості українських земель після розговин старші чоловіки та жінки ходили на кладовище христоcуватися зі своїми родичами. Зупинившись біля могили, промовляли: «Татуню рідний!», чи «Нене рідна!» Коли батьки проклинали дітей за життя, то діти просили їх простить і прислухалися до могили. Коли в могилі загуде — то батьки простили. Ці вірування зберігалися на території України до початку ХХ сторіччя. У народі вірили, що сонце на Великдень «грає», заглядає всюди, приносить щастя і добробут: «У такій всенародній радості навіть, здається, й сонце приймає участь: у цей день, коли воно сходить, то особливо виграє своїм промінням. Навіть грішні покійники й ті на цей день звільняються з пекла, збираються в домі Давида». Протягом трьох днів на Великдень головним заняттям парубків і підлітків є дзвоніння церковними дзвонами. Ця традиція існує з давніх давен. У кожному селі відбуваються своєрідні змагання між підлітками — хто подзвонить першим у церковний дзвін, той цілий рік буде першим. Однією із забав хлопців-підлітків було стріляння біля церковної дзвіниці із моздирів. Їх виготовляли із невеличкої трубки, один кінець якої був заклепаний, а другий мав отвір. В трубку-моздир насипали пороху або сірки, запалювали сірником. Відбувався постріл, який знаменував Воскресіння Сина Божого. В західноподільських хлопців-підлітків на Великодні свята до останніх часів збереглась гра «В короля», в якій приймає участь великий гурт хлопців (30-40 чоловік). Ця гра, на думку дослідника О. Смоляка, походить з періоду родового укладу наших предків і ініціює у собі вироблення сили та спритності для самозахисту. Пріоритетним засобом у цій грі є вдарення грудьми противника, що сприяє пробудженню природних сил. Одними з найпоширеніших Великодніх ігор є ігри «Дзвіниця», «Ремінець», «Грушка». Остання збереглась на Тернопільщині до нашого часу. Основну роль цих іграх відіграє удар рукою, споріднений з ударом вербової гілки в Лозову неділю. За уявленням наших предків вдаряння в період весни »... означало поєднати її з космічними силами Всесвіту, відродити здоров’я. Людина ніби набирала таким чином космічної величі шляхом підкорення живої матерії законам космічних сил». Основна функція парубочих ігор на Великдень полягає в прискоренні розквіту природи, в пробудженні у дівчат енергії для майбутнього шлюбу. В них на перший план виступала активна дія (біг, вдарення, крик), що стимулювала життєдайну силу. На Великдень «парубки шумлять, шаліють, одним словом женихаються і залицяються. Вони постійно заважають дівчатам в іграх, перериваючи їхнє коло. При цьому не обходиться без зіткнень аж до тої міри, що дівчата повинні кулаками відштовхувати жартунів-напасників». З давніх часів на Поділлі поширюється чоловіча боротьба «На лопатки». Перемога вважається в ній, коли один із учасників три рази пробуде «на лопатках» на землі. Поширеним звичаєм серед дівчат ХХ сторіччя було дарування двох писанок, зав’язаних у вишиту хустинку, своєму хлопцеві. Якщо він її поцілує, то можна чекати пропозицію на одруження, а якщо лише подякує — на заручини нічого сподіватись. В Україні існує традиція, пов’язана з «віддаванням колодки». Цей звичай — вияв симпатії, любові. Після «віддачі колодки» дівчата «грали гаївки». Найпоширеніші з них «Жучок», «Коструб». Дівочі гаївки — основа великодньої обрядовості в Україні. На Великдень на Лівобережжі, Слобожанщині, Київщині існував звичай гойдатись на гойдалці, яку будували парубки. Гойдалки на селі під час Великодня — це центр розваги всього села: всі три дні свят гойдались на гойдалці парубки, дівчата, діти. Цей звичай змінився. Тепер це тільки розвага, а колись в основі цього звичаю лежала мета очищення від усього злого. В давнину біля гойдалки грали в «котка», «кидка», «навбитки» — різноманітні ігри в крашанки чи писанки. На Поділлі звичай обливати водою дівчат в Великодній понеділок зберігся й досі.
Клара Соколовська, |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |