Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
Ідеологія ДонбасуПогляд на два десятиліття останньої української незалежності з донбасівської глибинки показує, що населення Донбасу є носієм світогляду, що не співпадає з умовами існування незалежної української держави. Які ж ці умови? Я прихильник наступного визначення — умовами існування національної держави є: наявність титульного етносу, як носія генофонду нації і основи для формування єдиної політичної нації; національна мова, домінуюча де-факто також і в міжособовому спілкуванні, як носій і оберігач національного інформаційного простору; домінуюча єдина національна церква (теологічна доктрина), як основа моральності і гарант єдності нації; історична правда про минуле національної держави, що є предметом гордості нації і що забезпечує національну самосвідомість; національна економічна модель, що дозволяє розвивати якнайповніше в кількісному і якісному відношенні, як самобутні національні території, так і місцеві господарські устрої, здатна гарантувати як вільний розвиток особи, так і виконання функцій держави. У вищевикладеному визначенні достатнє слово «національний» замінити на «український» і ми уникнемо двозначності і перейдемо безпосередньо до предмету розгляду. Термін нація багато хто конкретизує — етнічна або політична. Я вважаю, що на сучасному рівні розвитку людства це розподіл не правомірний, тобто нація — вона нація і є, етнічно-політична. А якщо одна складової не вистачає, то і нації немає. І ще: згідно словнику Ожегова «мировоззрение» і «идеология» мають однакове значення — система поглядів. У цьому сенсі вони тут і уживаються. Інформації про світогляд мешканців Донбасу достатньо: результати виборчих кампаній за останні два десятиліття; програми місцевих кандидатів; запити місцевого електорату; і особливо, стандартні набори виборчого популізму за які голосують виборці Донбасу, як квінтесенцію ідеології населення території визначену «методом проб і помилок». Результатом донбасівської ідеології було десятирічне існування «червоного поясу» (коли більшість виборців голосували за компартію), потім майже 100% голосування за партію місцевої політичної і промислової еліти, що забезпечило домінування в українському політикумі радянського партгоспактиву, що плавно замінюється «комсольцями», що поважчали, і респектабельними шахраями. Хтось може сказати, що не тільки Донбас забезпечив формування нинішнього політикуму і стан справ в Україні і аналогічна ідеологія може бути властиве і іншим територіям. Але я живу в донбасівському місті і тут маю можливість спостерігати, аналізувати і намагатися розібратися з тими суспільними процесами, які відбуваються навколо мене. Отже, ідеологія населення Донбасу визначається наступними постулатами:
Дозволю собі стверджувати, що менше ніж 100 років тому ідеологія населення даної території була кардинально іншою. Мої твердження грунтуються на відомостях, отриманих з розповідей моїх бабусь і дідусів (народження 1901-1904 рр.), які проживали на даній території. Ідеологія була така:
Сучасна ідеологія населення Донбасу перебуває в суперечності з умовами існування національної держави. Діяльність представницького корпусу Донбасу (депутати всіх рівнів) за два десятиліття незалежності — лише підтверджує подані думки. Зрозуміло, що така ідеологія — це державна ідеологія Радянського Союзу, яка, у свою чергу, є ідеологією комуністичної партії. У свою чергу комуністична ідеологія була орієнтована на специфічного носія — пролетаріат. Згідно словнику Ожегова «Пролетаризувати — позбавити засобів виробництва селян, дрібну буржуазію, перетворити на пролетарів». Згідно «Комуністичному маніфесту» — «Пролетаріат не має ні власності, ні Батьківщини». Отже з соціальною базою цієї ідеології, за станом на 1917 рік, все зрозуміло: міський пролетаріат, безземельне селянство і люмпени — класика марксизму-ленінізму. Зараз соціальна база цієї ідеології включає ширший спектр — від олігарха до бомжа. Будь-яка ідеологія повинна давати і конкретні результати, так би мовити, які можна «спробувати на дотик» . Тобто ідеологія суспільства, врешті-решт, і визначає якісні і кількісні показники цього суспільства. З кількісними нас знайомить статистична звітність Луганської і Донецької облдержадміністрацій. А я і візьму на себе сміливість перерахувати якісні показники донбасівського суспільства, розглядаючи їх в контексті викладених вище за частини 2-9:
Визнаючи той факт, що дана ідеологія знаходиться в інформаційному просторі Росії і де-факто створює російський анклав на де-юре українській території. Сучасна Росія всупереч довготривалим власним національним інтересам, продовжує грати відведену нею роль «знищувача національних релігій, урядів...» і підтримує певну напругу. Про те, що Росія проводить і внутрішню і зовнішню політику всупереч власним національним інтересам, говорить очевидний факт. Володіючи колосальними природними ресурсами, вона, за достатком населення, знаходиться на задвірках європейської цивілізації. Порівняйте тільки рівень життя росіян з рівнем життя у Польщі, Фінляндії, Прибалтиці. Фінни вийшли з імперії 90 років тому, то поляки — 25, а прибалти — 18. Їх добробут вищий, що довше у них триває незалежність! Феодальні арабські князівства Персидської затоки, володіючи тільки нафтою (навіть води не мають), за 50 років підняли свій рівень життя до перших позицій в світі. Що ж Росія, володіючи всім, чим тільки можна володіти, платить шахтарям пенсії на рівні 100 доларів! Логічно припустити, що Росія з 1917 року і до теперішнього часу — домінує на євроазійському просторі не як національний політичний проект, а як продовження і розвиток певної «світової революційної змови» . Тобто працює не на себе, а використовується певними міжнародними центрами для підтримки напруги. Ідеологія Донбасу перебуває під впливом цієї глобальної ролі нашого північного сусіди. Цей район випадає з європейського християнського інформаційного простору. Понад те, система, спущена зверху, вже оволоділа свідомістю простих людей і приводиться в дію ними самими. Тобто тут не йдеться про свободу вибору і про відповідальність за своє життя і долю, з метою максимальної самореалізації. Але ж повнота життя розкривається тільки в умовах свободи! Людині властиво прагнення до свободи, відчуття особистої гідності, нехай навіть егоїстичні інтереси. Ці особливості людини поширюються і на «колективне Я», на головну форму колективної ідентифікації — націю. Ось цій суті християнства позбавлена ідеологія Донбасу і носії цієї ідеології не самореалізуються. Як результат, у людей спотворено саме поняття сенсу життя. Очевидно, існуюча ідеологія Донбасу забезпечує досягнення суспільством нижньої точки падіння соціально-економічного стану, після досягнення якої повинні початися вимушені зміни світогляду і зміна якісних показників буття. На мій погляд, свобода вибору і самовідповідальність кожної окремої людини залежить від неї самої. Ну, наприклад, свобода в комунальній реформі почне виявлятися шляхом формування суспільств співвласників багатоквартирних будинків, як початкової стадії реформи економіки і створення органів самоорганізації населення, як реального народовладдя замість влади рад. Якщо ці процеси підуть, це і буде показником того, що нижча точка падіння пройдена. Ці процеси визначать :
Ігор Орел, Громадська організація «Вибір» м.Стаханов |
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |