Всеукраїнський загальнополітичний освітянський тижневик
|
||
ОСВІТЯНСЬКА ДРАМА В БАРАНИКІВЦІБрак сучасної національної ідеї в Україні має виразно негативні наслідки в усіх сферах нашого державотворення. Адже без національної ідеї немає й державної ідеології. А це відбивається на системі освіти — і вищої, і середньої. Наша школа вже давно заперечила комуністичну ідеологію, однак її не замінила жодна інша. У результаті цього ідеологічного вакууму маємо ціле покоління української молоді, яка не сповідує інших ідеологічних цінностей, окрім «золотого теляти». І це не випадковий збіг історичних обставин. Саме така молодь потрібна олігархам не тільки в Україні, а й на всьому пострадянському просторі задля отримання політичної влади в умовах квазідемократії. Дуже вже типовою для всіх країн СНД бачиться схема залучення голосів ідеологічно незаангажованої молоді до виборчих процесів. Така молодь на вибори не йде. А ось якщо для неї організувати рок-концерт «на халяву», а після виборів пообіцяти ще один, то ці хлопці й дівчата проголосують і за чорта, який ці концерти оплатив... Отож бадьорі заяви міністра освіти, соціаліста Ніколаєнка про повний «ажур» в українській школі не можна інакше розцінити, як заяви професійно непридатної людини. Бо підвищення зарплати вчителям і готовність шкіл до нового навчального року нині міг би забезпечити кожний другий завгосп загальноосвітньої школи. І все ж звинувачувати міністра у відсутності ідеологічного виховання в українській школі не варто. Це не його провина. Однак за те, що його підлеглі на місцях так само, як і в радянські часи, придушують будь-яку новаторську педагогічну думку, пан-товариш Ніколаєнко, звісно, відповідальний. І якщо зараз нема кому спитати з нього, то згодом спитає саме життя, коли після виходу на пенсію тому ж міністрові доведеться доживати віку серед «біоро-ботів», яких він нині забезпечує вчителями і світлими класами. Оскільки вчителям, які не хочуть виховувати справжніх українських громадян замість «біороботів», вже немає місця в школі. Промовистим доказом цього може слугувати вчительська доля Миколи Ан-нусова з чи не найсхіднішого села України — Ба-раниківки Біловодського району Луганської області. Ще на початку 30-х років минулого століття Степан Шевчук приїхав з Умані в одне з луганських сіл для розбудови української національної школи на Слобожанщині. На початку 90-х його внук Микола Аннусов вирішив самотужки продовжити подвижницьку справу свого діда, однак 1995 року його змусили піти з Бара-никівської школи. І досі Микола Іванович з волі керівництва Біловодського райвно вважається персоною non grata. Ось як розгорталася ця бараниківська драма. 1992 року після Першого з'їзду педагогів уже незалежної України Микола Аннусов розробив власну комплексну програму національного виховання, навчання та розвитку дитини, починаючи з дошкільного віку, що грунтувалася на працях українських класиків-педагогів Сковороди, Сухомлинського, Ушинського, Ващенка, Русової та інших. Спочатку Миколу Івановича підтримали Біловодське райвно, Луганський інститут післядипломної освіти і навіть Київський інститут системних досліджень. Однак після чергової зміни керівництва Біловодського райвно все це вже не мало для його нової завідувачки Тетяни Степанової жодного значення: «Новшества нам не нужны. Хотите экспериментировать — едьте назад в свою Россию!» (До цього Аннусов з дружиною як молоді спеціалісти працювали кілька років у Ростовській області, де, до речі, прихильно поставилися до їхнього педагогічного новаторства.) Так пані Степанова відкинула рекомендації Київського інституту системних досліджень щодо створення на базі Бараниківської середньої школи експериментального майданчика для втілення в життя задумів педагога-новатора. Тоді Микола Аннусов нелегально створив у себе вдома недільну школу, де зайнявся вихованням дітей, прищеплював їм любов до прекрасного, розвивав дитячу фантазію, творчість. Авторитет учителя Аннусова серед бараниківців був дуже високим, батьки охоче щонеділі приводили до нього своїх дітей. Микола Іванович ішов з малечею в поле, ліс, де діти співали, малювали, вчилися рахувати, читати й писати. Будинок, який добудовувала родина Аннусових, самі діти назвали «Будинком радості». Вони пишалися, що вчитимуться саме там, а не в школі. Зате керівникові районної освіти Степановій педагогічна діяльність бараниківського вчителя видалася неподобством,вона нацькувала на родину Ан-нусових санстанцію — мовляв, невідомо, якими там тістечками господарі годують чужих дітей. Так «Будинок радості» у Бараниківці було заборонено. Півроку Микола Іванович намагався довести на всіх освітянських рівнях цінність своїх ідей. Та все марно. У лютому 1995-го він полишає школу. Тільки його близькі бачили, як боляче йому було зважитися на цей крок. Звісно, тоді діти не могли підтримати свого улюбленого вчителя, який став безробітним. Однак їхні батьки не залишили Аннусова без уваги. Його сусід, голова місцевого колгоспу, запропонував колишньому педагогу роботу в іншій галузі й допоміг з придбанням живності для домашнього господарства. Ночами Микола Іванович продовжував працювати над своїми педагогічними розробками, з якими на семінари та конференції вже їздила його дружина Віра, бо з колгоспу на такі заходи не відпускали. І це не сподобалося освітянській «еліті» Біловодського району. Вона через директора Бараниківської школи Олександра Плясулю налаштувала старшокласників проти Віри Андріївни. Терпець подружжю Аннусових урвався, коли почалося цькування їхньої доньки-шестикласниці. До Бараниківки приїхав луганський кореспондент радіо «Свобода» Василь Соколенке. Після його виступу в ефірі Тетяну Степанову 2000 року звільнили з посади, однак водночас призначили на посаду заступника райдержад-міністрації з гуманітарних питань, яку вона обіймає й донині. Микола Аннусов працював у сільгосппідприємстві до 2002 року, аж доки те не розпалося. Ставши безробітним, він повністю присвятив себе домашньому господарству. Після перемоги Помаранчевої революції, для якої він чимало зробив як рухівець і помічник депутата Петра Олійника, сам луганський «губернатор» Олексій Данилов пообіцяв Миколі Івановичу допомогу в реалізації його освітянських ідей. Однак Аннусова не допустили навіть до школи — Степанова виявилася послідовнішою та впливовішою, ніж голова облдержадміністрації Данилов. Нині у Бараниківській школі забуто про поза-класну робота з учнями, не працює жоден гурток. Коли ж Віра Андріївна на уроці повела учнів упорядкувати могилу, де покояться жертви Голодомору 1932—1933 років, директор оголосив їй догану. Мабуть, хай ліпше ба-раниківські діти з першого класу ходять на дискотеку з цигарками і пивом. Ось так у селі зростає втрачене для суспільства покоління. Тільки цього навчального року місцева школа позбавилася вчителя фізкультури з дипломом зоотехніка. Чого ж дивуватися, коли на зауваження Віри Аннусової за його фривольне поводження зі старшокласницями учитель-зоотехнік цинічно відповів: «Я ж раніше працював з тьолками!» Перед його звільненням завуч Наталя Шевченко на педагогічній нараді скаржилася: «Из-за жалоб Аннусовой мы вынуждены расстаться с этим прекрасним (!) человеком». Ця цитата не випадково наведена російською, бо Наталя Михайлівна викладає історію в українській школі принципово російською мовою. «Не люблю и не хочу разговаривать на мужицком .языке», — заявляє вона, її колега Олена Зосименко (за фахом бібліотекар), яка до школи працювала свинаркою, якось, після свого уроку історії, зайшовши до учительської, істерично вигукнула: «Как я ненавижу этих бандеровцев, а еще нужно о них рассказывать ученикам!» Ці дві русофілки радісно сприйняли розпорядження Біловодського райвно про заміну двох факультативних годин на тиждень українського народознавства двома годинами поглибленого вивчення російської мови. На зауваження тієї ж Аннусової завуч заявила: «Что вы хотите, у нас же русскоязычное село!» (Однак ми не зустріли в Бараниківці, крім цих учительок історії, жодної російськомовної людини.) Цікаво, що в цій (є свідчення, що не тільки в цій) школі вивчення зарубіжної літератури обмежується творами лише російських письменників. Луганський інститут підвищення кваліфікації вчителів стараннями методиста Віри Львівни Лопо-вок організовує щорічні курси для луганських учителів російської мови та початкових класів. Курси проводяться в Ростові-на-Дону, Воронежі та Москві. Охочих підвищити свою кваліфікацію багато, оскільки наших учителів приваблюють безплатне проживання в готелі, чудове харчування і туристичні маршрути місцями російської слави. До того ж добрі господарі надають їм дорогі продуктові набори і методичну літературу, розраховану на російські школи. Відомо, що цими курсами опікується перша російська леді Людмила Путіна, яка дбає про розвиток російської мови не тільки в Росії, а й за її межами. І все це з мовчазної згоди й благословення шановного міністра-соціаліста... Тож яких громадян матиме Україна через 10—15 років, якщо така антидержавна освітянська політика провадиться не тільки в Біловодському районі на Луганщині, а й на набагато ширших українських теренах? І як розуміти міністра Ніколаєнка, який оптимістично заявляє, що в українській середній школі все гаразд? Усе гаразд у ній може бути тільки тоді, коли по всій Україні такі люди, як подвижницьке подружжя Аннусових, обіймуть керівні посади в освіті замість таких русифікаторів, як Тетяна Степанова, коли степановим взагалі не буде місця в українській школі. Олександр КРАМАРЕНКО,
|
||
© «ПЕРСОНАЛ ПЛЮС». Усі права застережено. Передрук матеріалів тільки за згодою редакції. З усіх питань звертайтеся, будь ласка, gazetapplus@gmail.com |